Post producţia in televiziune

 

           Procesul de post producţie TV ( softuri, montaj on-line şi offline)

 

 

    Activităţile implicate în postproducţie variază de la un format la altul: programele dramatice (comedii sau drame) sunt tratate diferit faţă de documentare, filmările cu o singură cameră prespun o altă abordare decât editarea unei filmări cu mai multe camere etc.

 

          Editarea  este procesul prin care materialele filmate sunt organizate şi aranjate în aşa fel încât să creeze  un tot unitar,  care să transmită un mesaj convingător şi coerent.  Editarea are totuşi un rol mult mai subtil decât simplul proces de a pune laolaltă mai multe piese. Este tehnica de a selecta şi de a aranja cadrele; alegând ordinea şi duratele lor şi modalitatea în care se îmbină. În procesul de editare se adaugă părţii filmate anterior elemente de grafică, muzică, efecte sonore şi efecte speciale. Asta are un impact important asupra reacţiilor spectatorului faţă de ceea ce vede şi aude. O editare bine facută are o contribuţie majoră la eficacitatea oricărei producţii şi poate fi chiar una din etapele cele mai creative ale procesului, dar un program prost editat devine plicticos sau poate crea confuzii. Mecanismul editării e relativ simplu, dar efectele subtile ale deciziilor editorului sunt cele care fac diferenţa între performanţă şi eşec. Practic, montajul exprimă latura tehnică dar şi creativă a unui produs finit.

 

          Tăierea

          Tehnica iniţială de editare video era preluată din cinematografie şi presupunea tăierea şi lipirea fizică a segmentelor de bandă video. Totuşi tăieturile erau prea brutale pentru capetele de redare delicate ale echipamentelor de redare, dar mai ales, rezultatul văzut la televizor nu arată bine. Această metodă a fost abandonată destul de repede imediat ce electronica s-a pus în serviciul simplificării operațiunilor de rutină.

Activitatea editorului de ştiri TV

Pentru a scrie un text de televiziune sau pentru a-l edita trebuie să ţinem cont de un principiu: textul de ştire trebuie să fie simplu, iar limbajul folosit să fie clar şi direct, pentru a fi înţeles imediat atât de persoanele educate, cât şi de cele cu mai puţină şcoală. 

 

         Editorul trebuie să cunoască informaţii din toate domeniile şi să poată sesiza greşelile care, eventual, le scapă redactorilor la redactarea textului ştirii. Pe lângă aceasta, este bine ca editorul să fie un fost reporter foarte bun, care a făcut teren.

         Editorul trebuie să fie atent ca durata ştirilor să fie cea stabilită, să asigure o continuitate firească şi să obţină un ritmul necesar. În presa scrisă, mărimea unui articol se măsoară în semne grafice. În televiziune se lucrează cu minute şi secunde. Regula este simplă: într-o secundă sunt citite trei cuvinte.

         Materialele video trebuie să aibă titluri sugestive şi atractive.

         Subiectele care au nevoie de mai multă atenţie pentru ca telespectatorul să le înţeleagă vor fi împărţite în mai multe ştiri, de care se pot ocupa mai mulţi redactori, pentru obţinerea cât mai rapidă a informaţiilor.

Știri

Horoscop

Meteo